آشنایی با حضرت علی (ع)

دسته گلی از گلستان حیدری
خدا شناسی


سپاس خداوندی را سزاست که آفریننده بندگان و گستراننده زمین و جاری کننده آب در زمین های پست و رویاننده گیاه در کوه ها و تپه های بلند می باشد، نه اول او را آغازی و نه ازلی بودن او را پایانی است.آغاز هر چیزی و جاویدان است و پایدار و ماندگار بدون مدت و زمان است.
پیشانی بندگان در برابر عظمت او به خاک افتاده و لبها به اعتراف به یگانگی او در حرکتند.
به هنگام آفرینش برای هر پدیده ای حد و مرزی قرار داد، تا برای وجود بی نهایت او همانندی نباشد.
هر کس به خدا امید داشته باشد، باید امید او در کردارش آشکار شود، هر امیدواری جز امید به خدای تعالی ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است


خودشناسی


ای انسان، ای آفریده راست قامت، ای پدیده نگاهداری شده در تاریکی های رحم های مادران و قرار داده شده در پرده های تو در تو!
«آغاز آفرینش تو از گل و لای بود»
سپس«در جایگاه آرامی نهاده شدی تا زمانی مشخص و سرآمدی تعیین شده»، آنگاه که در شکم ماردت حرکت می کردی، نه دعوتی را می توانستی پاسخ دهی و نه صدایی را می شنیدی.
سپس تو را از قرارگاهت بیرون کردند و به خانه ای آوردند که آن را ندیده بودی و راه های سودش را نمی دانستی، پس چه کسی تو را در مکیدن شیر، از پستان مادر هدایت کرد؟ و به هنگام نیاز جایگاه های طلب کردن و خواستن را به تو شناساند؟

امیدواری


هر کس به خدا امید داشته باشد، باید امید او در کردارش آشکار شود، هر امیدواری جز امید به خدای تعالی ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است.
گروهی در کارهای بزرگ به خدا امید بسته و در کارهای کوچک به بندگان خدا روی می آورند، سپس حق بنده را ادا می کنند و حق خدا را بر زمین می گذارند، چرا در حق خدای تعالی کوتاهی می شود و کمتر از حق بندگان رعایت می گردد؟
آیا می ترسی در امیدی که به خدا داری دروغگو باشی؟
یا او را در خور امید بستن نمی پنداری؟ امیدوار دروغین اگر از بنده خدا ترسناک باشد، حق او را چنان رعایت کند که حق پروردگار خود را آنگونه رعایت نمی کند.
اینگونه است کسی که دنیا در دیده اش بزرگ جلوه کند و ارزش و اعتبار دنیا بر دلش فراوان گردد، که دنیا را بر خدا مقدم شمارد و جز دنیا به چیز دیگری نپردازد و بنده دنیا گردد.

سفارش به تقوا و عبرت از گذشتگان


بندگان خدا! شما را به ترسیدن از خدا و فرمانبرداری او سفارش می کنم که نجات فردا و مایه رهایی جاویدان است، خدا آنگونه که سزاوار بود شما را ترسانید و چنان که شایسته بود امیدوارتان کرد و دنیا و بی اعتباری آن و نابودشدنی بودن و دگرگونی آن را برای شما تصویف کرد.
پس از آنچه در دنیا شما را به شگفتی وا می دارد، روی گردانید، زیرا که مدت کوتاهی در آن اقامت دارید، دنیا به خشم خدا نزدیک ترین و از خشنودی خدا دورترین جایگاه است.
پس ای بندگان خدا! از غم و اندوه و سرگرمی های دنیا چشم برگیرید، زیرا شما به جدایی و دگرگونی های امور دنیایی یقین دارید و چونان دوست مهربانی که نصیحت گر و کوشا برای نجات رفیقش تلاش کند، خویشتن را از دنیا دور نگهدارید.

ایمان در زندگی علی(ع)


امیرالمؤمنین اولین کسی است که رسول خدا را تصدیق کرد و به او ایمان آورد و به نماز او اقتدا کرد. حضرت جایگاه خود و یاران پیامبر را چنین توصیف می‌کند : «ما پیوسته و پیگیر در کنار رسول خدا (صلی الله علیه وآله) با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود ‌می‌ جنگیدیم. و این امر جز افزودن بر ایمان‌ و پذیرش و فرمانبرداری بیشتر حق، پیامدی نداشت.»

اصول حاکم بر زندگی حضرت علی(ع)


توجه به علم


نهج البلاغه، صحیفه فاطمیه، شاگردپروری، آشنایی با تفسیر قرآن و تشکیل کلاسهای دینی در خانه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا نمونه هایی از توجه این خاندان به علم دوستی است .
ای شنونده! اگر دل خود را به منظره های زیبایی که در بهشت به آن می رسی مشغول داری، روح تو با اشتیاق فراوان به آن دیار پرواز خواهد کرد و از این مجلس من، با شتاب به همسایگی اهل قبور خواهی شتافت. خداوند با لطف خود، من و شما را از کسانی قرار دهد که با دل و جان برای رسیدن به جایگاه نیکان تلاش می کنند


موعظه، مهمترین شیوه ی تبلیغی امام علی(ع)

عمده ترین شیوه تبلیغی امام، شیوه موعظه ای است.. یک موعظه عبارت است از سفارش به تقوا و ترغیب به طاعتها و پرهیز از گناهان و برحذر داشتن از اینکه کسی فریب دنیا را خورده و دل به زر و زیور آن نبندد.
با بررسی نهج البلاغه در می یابیم که حضرت از این راه استفاده می کردند. خطابه های امام موقعی ایراد شده است که باید احساسات برافروخته، طوفانی ایجاد و بنیاد ظلمی برکنده شود . همچنان که در صفین در آغاز برخورد با معاویه چنین کرد.
- حقیقت گرایی و واقع نگری، مخاطب شناسی، کاربرد اصول روانشناسی و تبلیغ عملی از دیگر ویژگیهای تبلیغ مناسب و اثرگذار هستند که حضرت علی(علیه السلام) از آنها بهره مند بودند..

سخن آخر از زبان قرآن ناطق


ای شنونده! اگر دل خود را به منظره های زیبایی که در بهشت به آن می رسی مشغول داری، روح تو با اشتیاق فراوان به آن دیار پرواز خواهد کرد و از این مجلس من، با شتاب به همسایگی اهل قبور خواهی شتافت.
خداوند با لطف خود، من و شما را از کسانی قرار دهد که با دل و جان برای رسیدن به جایگاه نیکان تلاش می کنند..

نویسنده:ghadir313

نظر یادتون نره


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آشنایی با حضرت علی (ع) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 23 مهر 1392برچسب: آشنایی با حضرت علی (ع),قرآن ناطق, | 17:43 | نویسنده : alihasani |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.